Palaute: Tapahtumien vienti Live.com-kalenteriin / Martti Virta

Tervehdys

Olen tilannut tapahtumakalenterin käyttämääni Hotmail kalenteriin ja nyt ihmettelen seuraavaa. Tilatessani kalenterin tapahtumat tulivat kalenteriini ja osa tapahtumista on myös päivittynyt. Eilen valmentajan lisätessä tapahtumia ne eivät kuintenkaan enää päivittyneet kalenteriini. Olen jo koittanut poistaa kalenteri tilauksen ja asentanut sen uudestaan, mutta näitä uusia tapahtumia ei edelleenkään näy. Ko. kalenterin asetussivulla on edelleen sama teksti: (Viimeksi päivitetty: 27. helmikuuta 2013 12:08)
Teksti on siis sama kuin vanhan kalenteri tilauksen yhteydessä ollut ilmoitus. Mistä tässä mahtaa olla kysymys?

Martti Virta

7 vastausta artikkeliin “Palaute: Tapahtumien vienti Live.com-kalenteriin / Martti Virta”

Moi Martti,

kuulostaa siltä, että käyttämäsi Hotmail-kalenteri ei ole vielä päivittänyt uusia tietoja kalenterilinkin kautta. En osaa sanoa, millä frekvenssillä Hotmail-kalenteri hakee uusia tietoja, mutta yleensä kai nämä toimivat tahdilla ”kerran vuorokaudessa”.

Ehkäpä Hotmailin dokumenteista löytyisi vastaus?

Aihetta on aiemmin käsitelty Marko Niskasen mainiossa ohjeessa: http://blog.nimenhuuto.com/blogi/2012/03/06/palaute-jari/comment-page-1/#comment-7080

Ja Googlen kalenteriin liittyen: http://blog.nimenhuuto.com/blogi/2012/03/31/palaute-matti-l/comment-page-1/#comment-2065

2. Martti Virta avatar
    Martti Virta

Tervehdys

Vielä tarkennusta edelliseen. Myös ystäväni jonka poika pelaa samassa joukoeessa tilasi tuon saman kalenterin ja ilmoitus päivityksestä on tuo samainen (Viimeksi päivitetty: 27. helmikuuta 2013 12:08). Olen keskustellut asiasta kotimaisen internet kalenterin kehittäjän kanssa ja hän vastasi minulle seuraavasti:

”Hei,

Kalenterin päivitystahdin määrää kalenteriohjelma. Usein, joskaan ei aina, ohjelma noudattaa kalenterin itse määrittelemää suositusta. Kalenteritilauksessa on siis mukana tieto, joka antaa ohjelmalle vinkin, kuinka usein tietoja pitäisi käydä päivittämässä.

Tämän suositellun päivitystahdin määrittely ei aina ole mahdollista, jos kalenteriohjelma, jolla tätä kalenteritiedostoa tehdään, ei siihen anna mahdollisuutta. xxxx tapauksessa tämä ei ole ongelma, sillä olen tehnyt kaiken itse. Koska nimenhuudon kalenterit luodaan kantaan tallennetuista tiedoista, on sielläkin varmasti itse tehty järjestelmä, ja siihen pitäisi voida määritellä suositeltu päivitysväli.

En tiedä, kuinka Windows Live –kalenteri tähän tietoon suhtautuu, mutta useimmat ohjelmat noudattavat suositusta. Tietokoneen Outlook-ohjelma noudattaa suositusta ja itse asiassa ilmoittaakin sen kalenteritilausta tehdessä. Vika voi siis olla Windows Live calendarissa, mutta en itse ole käyttänyt sitä muuten kuin testatessani omia kalentereitani, niin en osaa sanoa, kuinka usein se käy päivittämässä tiedot.

Kannattaa ainakin varmistaa, että Nimenhuudon kalentereissa on määritelty suositeltu päivitysväli. Suosittelelisin siis lähettämään viestin Nimenhuudun palautekanavaan

ja pyytämään heitä laittamaan kalenteritiedostoon mukaan rivin

X-PUBLISHED-TTL

johon tulee suositeltu päivitysväli (esimerkiksi kerran päivässä).

Speksit oikeasta muodosta vaikkapa tuolta

Eli esimerkiksi yhden päivän päivitysväli:

X-PUBLISHED-TTL:P1D

Jos heillä tämä tieto on jo mukana eikä Windows Live calendar anna päivitysväliä muuttaa itse, en keksi, kuinka tiedot saisi päivittymään nopeammin.”

Onko teidän palvelussanne tuo päivitysväli määritetty? Valmentaja on jo päivittänyt tapahtumia ainakin kolmeen kertaan ja WP8 puhelimeni kalenteri ”synkkaa” siis tuon live kalenterin mukaan ja ei siis pysy ajantasalla.

Moi Martti,

olipas kattava lisäselvitys, kiitos!

Tämä joukkukalenterin päivittyminen toimii esimerkiksi itse käyttämäni Google-kalenterin kanssa, mutta käymme läpi mainitsemasi muutoksen. (Ja samalla myös uusimmassa IETF:n draftissa mainitun REFRESH-INTERVAL-attribuutin).

Katsotaan, josko sieltä löytyisi apua Hotmail-kalenterin päivittymiseen.

4. Pasi Aaltojärvi avatar
    Pasi Aaltojärvi

Olen myös yrittänyt saada tuota ics kalenterin tilausta niin Outlookiin kuin windows liveen ja herjaa kummassakin tapauksessa ettö URL on viallinen. Iphoneen meni heittämällä, mutta ei windows liveen eikä Windows phoneen Onko Kellään apuja?

Moi Pasi,

tässä voisi olla kyse siitä, että joukkueenne manageri on säätänyt managerin asetuksista joukkueenne tapahtumat salaisiksi. Jos näin on, niin tapahtumalistan viennissä saattaa esiintyä kuvailemasi kaltaisia ongelmia. Kannattaa kysyä joukkueen managerilta, mikä on tilanne tuon osalta.

5. Kristian avatar

Hei, tyttärelle ajattelin hankkia lumian puhelimeksi. Haluan hänelle joukkeen kalenterin käyttöön ja yritin lumialla testata kalenterin toimivuutta. Hotmail kautta kun yritin tilata joukkueen kalenteria, mutta aina tulee herja: Annetun kalenterin URL-osoitteen kanssa on ongelma. Varmista, että olet antanut osoitteen oikein, ja yritä uudelleen. Itselläni kalenteri toimii kuin junan vessa androidissa.

Moi Kristian,

Hotmailin kalenteri saattaa temppuilla, jos joukkueenne manageri on jostain syystä asettanut joukkueen tapahtuman salaisiksi. Valinta löytyy kun manageri valitsee ylävalikosta Manageri ja sitten välilehden Asetukset.